Ali Sabah & Ali Sabah Trio

divider

BIO OF ALI SABAH – ENG

Sabah's music tells stories. Some sequences sound Arabic, others make me think someone will soon start singing a tune by Taube, a critic once wrote.

This was after he’d listened to Ali Sabah Trio’s album Babylon Tales, released in 2015. The following year Sabah was nominated within the category Best composer at the 7th Folk & World Music Gala in Västerås, Sweden and assigned by one of Sweden’s major music institutions, Musik i Syd, to compose music for a new young audience concert with the Swedish composer Ulrika Emanuelsson. In 2017 he was asked by the young Eurovision star Frans Jeppsson-Wall to record a piece for his album.

 

Folk, classical or popular music – as long as the music may be expressed with his very first love, the Oud, Sabah absorbs them all within a multitude of genres, rhythms and harmonies. In another musical exchange, arranged by Malmö Live Concert Halls and Swedish Radio P2, Sabah was matched with Finish accordionist Minna Weurlander, with whom he decided to weave some American country into his Oriental tradition. More recently the Swedish troubadour Evert Taube, as his critic also mentioned, has become yet another object of his musical explorations.

 

Ali Alwash, as his real name is, was born 1983 in the cultural centre of Babylon, grew up in Baghdad and came, via the Netherlands and Germany, to Sweden in 2008. He knew from an early age that he wanted to dedicate his life to music. After five years at the Fine Art Institute of Baghdad followed another three years at the Baghdad Academy of Music.

 

There, with four other oud students, he founded the Munir Bashir Group, a project that achieved real fame throughout the Middle East and still tours in countries such as Jordan, Syria, Tunisia, Lebanon, Egypt, Kuwait and Dubai.

 

Due to the situation in Iraq, Ali applied for political asylum. In 2006 he moved to the Netherlands, where he joined the Arab World Orchestra – a project that included eight representatives from various Arabic countries playing with the Netherlands’ National Symphony Orchestra. From there, he continued to Germany, where he worked as a music teacher and played with the award-winning Iraqi group Sidare, to finally – two years later – end up in Malmö, Sweden. Within a few years he had finished his master degree at the Malmö Academy of Music and met the two brothers Per Knagg and Dan Svensson with whom he founded the first Ali Sabah Trio and produced his first album.

 

A constant interchange between the East and the West, like the tip of Skagen, where two seas meet, coins Sabah’s musical universe, as well as his curiosity for and collaborations with many and various musicians, such as (apart from those already mentioned above): Åke Larsson, Andreas Baw, John Nästesjö, Emil Sjunnesson, Natalie Eriksson, Ida Bergström Forsberg, Madlen Salbo, Vindla String Quartet, Hazim Faris, Joan Hussein, Sami Nassim, Ihsan Ali and Adnan Jasim.

BIO OF ALI SABAH – SV

Sabahs toner berättar historier i mina öron. Vissa tonföljder låter arabiska; andra får mig att tro att någon snart ska sjunga en Taube-visa, skrev en kritiker en gång.

Det var efter att han hade lyssnat på Ali Sabah Trios debutalbum Babylon Tales från 2015. Året därpå nominerades Sabah till Årets kompositör på den 7e Folk & Världsmusik Galan i Västerås och fick i uppdrag av en av Sveriges största musikinstitutioner, Musik i Syd, att skriva ny musik till en barnföreställning tillsammans med kompositören Ulrika Emanuelsson. År 2017 blev han av den unga Eurovision-stjärnan Frans Jeppsson-Wall ombedd att spela in ett stycke till hans album.

 

Folk, klassiskt eller populärmusik – så länge musiken kan uttryckas med Sabahs fösta kärlek, ouden, absorberar han alla genrer. I ett annat musikaliskt möte, arrangerat av Malmö Live Konserthus och Sveriges Radio P2, matchades han med den finska accordeonisten Minna Weurlander, där han vävde samman sin orientaliska tradition med amerikansk country. Sedan en tid tillbaka har Evert Taube, som hans kritiker också förknippade honom med, blivit föremål för hans musikaliska resa.

 

Ali Alwash, som hans riktiga namn är, föddes 1983 i Babylons kulturella centrum, växte upp i Baghdad och kom, via Nederländerna och Tyskland, till Sverige 2008. Att han skulle ägna sitt liv åt musik visste han från tidig ålder. Efter en femårig musikutbildning, följde ytterligare tre år vid Musikaliska Akademin i Baghdad.

Där startade han, med fyra andra oud studenter, Munir Bashir Group som gjort sig känt i Mellanöstern och fortsätter att turnera i länder som Jordanien, Syrien, Libanon, Egypten, Kuwait och Dubai.

 

På grund av situationen i Irak, sökte Ali politisk asyl. Under 2006 reste han till Nederländerna och blev en del av Arab World Orchestra – ett projekt med åtta representanter från olika arabisktalande länder som spelade med symfoniorkester. Därefter flyttade han till Tyskland, där han jobbade som musiklärare och spelade med den prisbelönta tysk-irakiska gruppen Sidare, för att slutligen – två år senare – landa i Malmö. Inom några år hade han avslutat en magister vid Musikhögskolan i Malmö och mött bröderna Per Knagg och Dan Svensson, med vilka han grundade sin första Ali Sabah Trio och spelade in ett album.

 

Sabahs musik präglas av både öst och väst, likt Skagens strand, där två hav möts, men också av hans öppenhet och samarbetsvilja med många andra musiker, såsom (utöver de som redan nämnts) Åke Larsson, Andreas Bas, John Nästesjö, Emil Sjunnesson, Natalie Eriksson, Ida Bergström-Forsberg, Madlen Saldo, Vindla String Quartet, Hazim Faris, Joan Hussein, Sami Nassim, Ihsan Ai och Adnan Jasim.